داد و بی داد

داد و بی داد
گزارشی از فرایند دادخواهی در دادگستری پس از انتخابات ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ انجمن (جامعه ) علمی دندان پزشکی ایران  

  • پرسش: شکایت با عنوان تقلب در انتخابات یک انجمن علمی یا فساد مالی در انجمن علمی ثبت شده یا تضییع حقوق اساسی یک شهروند عضو انجمن علمی باید در دادگستری بررسی شود یا در یک کمیسیون دولتی وزارت بهداشت؟
  • از هم کاران حقوق دادن و کارشناسان حقوق تقاضا دارم پاسخ دهند: با توجه به قانون اساسی و قانون مدنی، دادگاه بدوی منطبق با حقوق یک شهروند رای داده است یا دادگاه تجدید نظر؟
  • آیا یک کمیسیون دولتی می تواند مصوبه ای را که خود تدوین و تصویب کرده است در باره اعضای یک نهاد علمی ثبت شده اجرا نماید که بر اساس آن حقوقی که قانون اساسی و قانون های مدنی به یک شهروند داده است نقض شود؟
  • دادگاه تجدید نظر به ماده ۱۳ آئین نامه انتخابات استناد کرده است. در هیچ کجای ماده ۱۳ بند یا واژه ای وجود ندارد که بتوان به استناد آن حق دادخواهی شکایت کنندگان به تقلب در انتخابات یا چالش های مانند این ها را به دادگستری سلب کرد. رای دادگاه با قانون هم خوانی ندارد.
  • چه شد که برخی از شکایت کنندگان، از تاریخ برگزاری دادگاه تجدید نظر و رای دادگاه بی اطلاع ماندند و من پس از نزدیک ۷ ماه از تاریخ ابلاغ رای به وکیل شکایت کنندگان، با مراجعه به دادگاه از رای صادر شده آگاه شدم؟

این گزارش در سه بخش تنظیم شده است:

  • رای دادگاه بدوی ( نخستین)
  • رای دادگاه تجدید نظر
  • شکایت به دادگستری برای ابطال انتخابات و سندهای دیگر

 

هم کاران و دوستان گرامی

اگر رای شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران را، نقض حقوقی که قانون اساسی و قانون مدنی به شهروند ایرانی داده است نمی دانستم، دلیلی برای نوشتن این متن و یاری جستن از کارشناسان حقوقی نداشتم. خواهش می کنم نوشتارم را تا انتها مطالعه بفرمائید تا با خرد جمعی و بررسی کارشناسی شده، یک متن دقیق و حقوقی برای ادامه شکایت تنظیم و تقدیم نهاد های قانونی کنیم.

 فرایند شکایت:

 دو سال پیش در چنین روزی، در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ انتخابات انجمن ( جامعه) علمی دندان پزشکی ایران برگزار شد. در جریان برگزاری انتخابات و پس از آن گروهی از نامزدان عضویت در هیئت مدیره به روند برگزاری انتخابات و شیوه اعلام نتیجه ی آن اعتراض کردند و کار کمیته برگزاری کننده انتخابات را خلاف اساس نامه و آئین نامه انتخابات دانستند. اعتراض کنندگان ابتدا به کمیسیون انجمن های علمی گروه های پزشکی وزارت بهداشت مراجعه کردند و  زمانی که با عدم پاسخ گویی کمیسیون وزارت بهداشت مواجه شدند،  برای دادخواهی به دادگستری شکایت بردند.

 شوربختانه هم کاران شکایت کننده وکیلی را برای پی گیری شکایت معرفی کردند و با این که من مخالف داشتن وکیل برای این گونه پرونده ها بودم، برای هم آهنگی و هم کاری نامم را در لیست قرار دادند. با این حال من به طور مستقل  لایحه ای نیز با دیدگاه شخصی به دادگاه تقدیم کردم. در دادگاه بدوی نیز حاضر شدم.

موضع وکیل انجمن ( جامعه) دندان پزشکی ایران در دادگاه: تلاش وکیل آنان در لایحه و در دادگاه بدوی این بود که به قاضی بقبولاند دادگستری نباید دادخواهی نامزدان انتخابات را بپذیرد و پرونده باید به کمیسیون وزارت بهداشت سپرده شود.

موضع خواهان: استدلال ما این بود که کمیسیون وزارت بهداشت دادگاه نیست و چون حقوقی که قانون اساسی و قانون مدنی به ما داده است توسط برگزار کنندگان انتخابات و کمیسیون وزارت بهداشت تضییع شده است ما حق دادخواهی به دادگستری را داریم
دادگاه بدوی رسیدگی به شکایت رای به غیر قانونی بودن انتخابات و ابطال آن داد. این رای به تک تک دادخواهان هم نوشتاری و هم الکترونیک ابلاغ گردید.

*رای دادگاه بدوی:

۱)دادگاه ایراد وکیل خوانده( هیئت مدیره انجمن –جامعه – علمی دندان پزشکی ایران در خصوص عدم صلاحیت دادگاه را نمی پذیرد . زیرا دادگاه مرجع عام رسیدگی به اختلافات بوده و خواهان ها در این راستا مدعی هستند که حقوق آن ها در برگزاری ناقص انتخابات نقض شده است و لذا دادگاه ، صالح به رسیدگی به موضوع می باشد.

۲)انتخابات برگزارشده با وجود ایرادات مذکور، به حقوق اعضاء و خصوصاً خوانده ها ( شاکیان نامزد انتخابات) ضرر رسانده است

۳)مستفاد از مواد ۱و۲ قانون مسئولیت مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آئین دادرسی مدنی و آئین نامه انتخابات انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت رای صادر شد.

( متن ماده های ۱ و ۲ و ماده ۱۹۸ قاتون آئین دادرسی مدنی و متن شکایت من را می توانید در انتهای گزارش مطالعه بفرمائید.)

**دادگاه تجدید نظر: انجمن ( جامعه)  علمی دندان پزشکی ایران تقاضای تجدید نظر کرد. چون وکیل ما رابطه اش را با ما قطع کرده بود، من لایحه ای در پاسخ به تجدید نظر خواهی انجمن ( جامعه)  تقدیم دادگاه تجدید نظر کردم. شوربختانه با گسترش کرونا مراجعه حضوری به دادگاه دشوار شد و بنا به پیامک هایی که دریافت کردیم می بایست منتظر ابلاغ الکترونیک باشیم. ولی هیچ اطلاعیه ای در صندوق الکترونیک ما وارد نمی شد. وکیل نیز نه به تلفن من پاسخ می داد و نه به پیام هایی که در صفحه ی تلگرامش می گذاشتم. از میان کسانی که در انتخابات شرکت کردند ولی بنا به مصالحی در لیست دادخواهان قرار نداشتند دکتر باقر شهنی زاده بود. با این که انجمن علمی دندان پزشکان عمومی ناعادلانه تعلیق شده بود و برای سرپانگه داشتن انجمن فشار بسیار زیادی به هیئت مدیره انجمن علمی دندان پزشکان عمومی وارد می شد، من به دکتر شهنی زاده مراجعه کردم و از ایشان خواهش کردم من را از زمان برگزاری دادگاه مطلع کند. وی پس از مدتی به من اطلاع داد که از وکیل ما پرسیده است و دادگاه تجدید نظر در ۲۵ / ۵  / ۱۳۹۹ در شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان برگزار می شود. چند بار دیگر نیز پیش آمد و همین پاسخ را گرفتم. به برخی از شاکیان زنگ زدم آنان نیز اطلاع درستی از زمان تشکیل دادگاه نداشتند.

من با خیال راحت به شمال رفتم و چون می خواستم با هم کاران با دیگری که شکایت کرده اند ملاقاتی داشته باشم، روز چهارشنبه ۱۵/۵/۱۳۹۹ به دکتر شهنی زاده زنگ زدم که به من گفت: دادگاه امروز تشکیل شده است.!! وقتی علت را پرسیدم گفت وکیل تاریخ تشکیل دادگاه را به وی ۲۵ /۵ / ۹۹ اعلام کرده بود. در حقیقت تاریخ برگزاری دادگاه را به ما درست نگفته بودند. در نتیجه نتوانستم در دادگاه حضور داشته باشم!!!

من همان روز به تهران برگشتم. دادگاه روز چهارشنبه ۱۵/۵/ ۹۹ تشکیل شده بود. روز پنج شنبه و جمعه و شنبه دادگستری تعطیل بود. روز یک شنبه ۱۹/ ۵/ ۱۳۹۹  به دادگاه رفتم تا قاضی را ببینم. منشی دادگاه به من گفت که قاضی پس از دادگاه بلافاصله رای را صادر کرده است و هیچ لایحه و ملاقاتی را هم نمی پذیرد. عصر همان روز پیامکی دریافت کردم که در آن آمده بود: رای صادر شده و متن آن را می توانید در صندوق الکترونیک خود ببینید. من ماه ها منتظر ماندم ولی خبری از رای نشد. با چند نفر از شاکیان صحبت کردم آنان نیز رای را نگرفته بودند. سرانجام به یکی از شاکیان زنگ زدم، به من گفت که گویا رای صادر شده و رد به استماع داده شده است. یعنی دادگاه گفته است دادگستری چنین دادخواهی هایی را نمی پذیرد.

من چند روز پیش به دادگاه شعبه ۲۵ تجدید نظر استان تهران مراجعه کردم و خوش بختانه دادگاه، منشی خوش خلقی داشت و پس از شنیدن ماجرای پیش آمده، کپی رای را در اختیارم قرار داد. در پاسخ من به این که چرا رای برای ما فرستاده نشده است گفت که شما وکیل داشتید و ما رای را در تاریخ ۱۹/ مرداد ۱۳۹۹ به وی ابلاغ کرده ایم.

رای دادگاه تجدید نظر :

۱)وفق ماده ۱۳ آئین نامه انتخابات انجمن های علمی گروه پزشکی، اعتراض در هر مرحله در صلاحیت کمیسیون مربوطه است

۲)با عنایت به این که دولتی بودن اعتراض به نظر کمیسیون نیز در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، اعتراض انجمن پذیرفته می شود.

۳)دعوی به کیفیت و هیئت حاضر قابلیت استماع ندارد.

۴)دادگاه مستنداً به ماده ۲ و ۳۵۸ قانون آئین دادرسی در امور مدنی ، قرار عدم استماع دعوی را صادر و اعلام می دارد.

من رای دادگاه تجدید نظر را خلاف حقوقی می دانم که قانون اساسی و حقوق مدنی برای هر شهروندی قائل شده است. 

۱)انجمن ( جامعه) علمی دندان پزشکی ایران یک نهاد غیر دولتی ثبت شده ی دارای شخصیت حقوقی مستقل است. اعضای این انجمن، داوطلبانه با پرداخت حق عضویت بر پایه ی یک اساس نامه ی ثبت شده فعالیت می کنند.

۲)به صرف این که مجوز فعالیت این انجمن از سوی وزارت بهداشت صادر شده است ، یک کمیسیون در وزارت بهداشت نمی تواند در زمانی که جرمی در این انجمن اتفاق می افتد، خود را هم قانون گذار و هم قاضی و هم مجری و تنها مرجع رسیدگی بنامد و اعضای انجمن را از حق دادخواهی ( حقی که قانون اساسی و قانون مدنی و …) به وی داده است محروم کند.

۳)جرم هایی در انجمن رخ می دهد که خلاف قانون های جاری و منشور حقوق بشر و منشور حقوق شهروندی است. کمیسیون صلاحیت رسیدگی و صدور رای را برای چنین جرم هایی ندارد ( مانند تبعض های نژادی و قومی و جنسیتی و غیره). هر چند کمیسیون خود را تنها مرجع بداند، حق دادخواهی را نمی تواند از عضو انجمن سلب نماید.

۴)رای دادگاه تجدید نظر که به ماده ۱۳ آئین نامه اجرائی انتخابات وزارت بهداشت استناد و دادخواهی را رد می کند، جای بحث جدی دارد. بند ۱ ماده ۱۳ در باره رسیدگی به صلاحیت منتخبین مجمع و اعتراضات آن و نحوه ی صدور پروانه فعالیت است. تنها در بند ۶ همین ماده است که اعتراض ها و شکایت ها مطرح می شود که نحوه ی ارائه شکایت را بیان می کند و به هیچ وجه این رای قاضی را که می گوید:« وفق ماده ۱۳ آئین نامه انتخابات انجمن های علمی گروه پزشکی اعتراض در هر مرحله در صلاحیت کمیسیون مربوطه بوده…» تایید نمی کند.

در هیچ کجای ماده ۱۳ بندی وجود ندارد که بتوان به استناد آن حق دادخواهی را از شکایت کنندگان به دادگستری سلب کرد.

۵) منطقاً وقتی دندان پزشکی به عضویت یک انجمن علمی در می آید حقوقی که به اعتبار شهروندی اش دارد از دست نمی رود و اگر حقی از وی ضایع شد می تواند برای دادخواهی به دادگستری مراجعه کند. به کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی اختیار سلب حقوق عمومی یک شهروند داده نشده است.

۶)بازهم از تک تک شما عزیزان ، حقوق دانان و کارشناسان حقوقی و شخصیت های علاقه مند به حقوق انسان خواهش می کنم دیدگاهشان را بیان دارند. آماج همان گونه که در بالا خواندید ، تهیه ی متن دقیق حقوقی برای طرح موضوع و ادامه شکایت در نهاد های قانونی دارای صلاحیت است تا یک بار برای همیشه پرونده ی این گونه چالش ها بسته شود.

پیوست

۱)کمیته برگزار کننده انتخابات:

۱)امیررضا رکن ( نایب رئیس انجمن)  ۲) بیژن اخوان آذری ( رئیس سابق انجمن)

۳) غلام رضا غزنوی( رئیس سابق انجمن)  ۴) کاظم آشفته یزدی ۵)مسعود احمدی ابهری

۲) هیئت مدیره برگزار کننده  انتخابات:

۱)علی تاجرنیا( رئیس هیئت مدیره) ۲) امیررضا رکن ( نایب رئیس) ۳) سعید ساعی

۴) عباس دلورانی ۵)بهزاد فرخ زاد ۶)همایون فراست ۷)مهدی جوان ۸) کاوه سیدان۹) محسن امین سبحانی

بازرس اصلی: شفیع  جعفری  بازرس علی البدل: امیر حسین پورفرید

 

 شکایت از انتخابات انجمن( جامعه) علمی دندان پزشکی ایران

الف: اطلاعیه های نوبت اول و دوم برگزاری مجمع عمومی اختلاف داشت که چون این اختلاف در سرنوشت رای گیری و تعداد رای و اعضای شرکت کننده تاثیر گذاشت، انتخابات انجام شده به دلیل زیر باطل است.

بنا به اساس نامه انجمن ( جامعه) علمی دندان پزشکی ایران، انتخابات به دو شکل می تواند برگزار شود: ۱) انتخابات با روش مرسوم نوشتاری ( که در انجمن ها و شرکت ها معمول است) و ۲) انتخابات الکترونیک.

این دو روش با هم تفاوت دارند که در جدول زیر مهم ترین آن ها را با توجه به اساس نامه و آئین نامه اجرائی انتخابات وزارت بهداشت و روشی که تا کنون در انجمن های دندان پزشکان مرسوم بوده است، تجمیع کرده ام:

انتخابات الکترونیک

انتخابات معمولی

 

در یک نوبت برگزار می شود و نوبت دوم ندارد.

می تواند در دو نوبت برگزار شود.

۱

در صورتی که اکثریت مطلق در انتخابات به دست نیاید انتخابات دو باره برگزار می شود .

چنان چه در نوبت اول اکثریت مطلق به دست نیامد، در نوبت دوم به هر تعداد شرکت کننده و با اکثریت نسبی شرکت کنندگان در مجمع عمومی نوبت دوم نتیجه رای گیری قانونی است

۲

عضو انجمن می تواند بیرون از مجمع عمومی رای دهد (اینترنتی )

حضور فیزیکی در مجمع عمومی برای رای دادن اجباری است.

۳

اعضای هیئت مدیره و بازرس با رای الکترونیکی همه اعضا چه بیرون از مجمع چه درون آن برگزیده می شوند.

اعضای هیئت مدیره و بازرس درون مجمع عمومی توسط شرکت کنندگان در مجمع عمومی برگزیده می شوند.

۴

در شروع جلسه کمیته انتخابات تعداد افرادی را که در لیست نهائی وزارت بهداشت دارای رای دانسته شده و برای رای دادن ثبت نام کرده اند، اعلام می کند. این لیست ۱۰ روز پیش از شروع انتخابات بسته شده و قابل تغییر نیست.

 

در هنگام شروع جلسه تعداد اعضای حاضر اعلام می شود. رای به دست آمده با تعداد افراد شرکت کننده در مجمع عمومی تطبیق داده می شود.

 

۵

نتیجه انتخابات چون نوبت دوم ندارد، با رای اکثریت مطلق اعضای پیوسته انجمن  در انتخابات به دست می آید

نتیجه انتخابات در نوبت دوم با رای اکثریت نسبی حاضران در مجمع عمومی  به دست می آید

۶

 

برابر آئین نامه انتخابات وزارت بهداشت، نوبت اول مجمع عمومی که در آن انتخابات برگزار می شود، با انتخابات الکترونیک که یک نوبتی است، شباهت هایی دارند،

۱)اعضای پیوسته داوطلب برای انتخابات ثبت نام می کنند.  ۲) در انتخابات معمولی به شرکت کننده برگه رای داده می شود. در انتخابات الکترونیک به داوطلب رمز عبور اینترنتی داده می شود.   ۳) در انتخابات سنتی شرط رسمیت یافتن مجمع عمومی نوبت اول این است که اکثریت مطلق اعضای پیوسته داوطلب شرکت در مجمع عمومی نوبت اول، در مجمع عمومی حضور فیزیکی یافته باشند. در انتخابات الکترونیکی اکثریت مطلق اعضای انجمن می بایست رای داده باشند.

۴)به بیان دیگر، شرط به رسمیت شناخته شدن جلسه برگزاری انتخابات در نوبت اول انتخابات مرسوم  ( غیر الکترونیک) این است که ۵۰% + ۱ عضو ( اکثریت مطلق) در مجمع عمومی حضور فیزیکی داشته باشند. در انتخابات الکترونیک ، این حضور فیزیکی نیست و با شمارش تعداد رای داده شده در سامانه انتخابات الکترونیک می توان رسمیت یافتن یا رسمیت نیافتن نتیجه انتخابات را تعیین کرد. . (تبصره ۱ بند ۲ ماده ۱۲ ماده اساس نامه)

*هیئت مدیره اطلاعیه برگزاری انتخابات را با عنوان ( نوبت اول) منتشر کرد که در بند ۴ فقط «انتخابات» در دستور کار قرار گرفته بود و به معنای آن بود که انتخابات معمولی است و نوبت دوم هم وجود خواهد داشت. هیئت مدیره در اطلاعیه بعدی با عنوان ( نوبت دوم) بند ۴ اطلاعیه را تغییر داد و انتخابات را الکترونیک اعلام کرد. حال آن که انتخابات الکترونیک نوبت دوم ندارد و اگر اکثریت اعضای پیوسته ای که برای انتخابات ثبت نام کرده اند، به هر دلیلی، از رای دادن خودداری کنند، انتخابات رسمیت پیدا نمی کند و می بایست مجمع عمومی و انتخابات تجدید شود، ( سند شماره ۲)

یک سان نبودن اطلاعیه اول و دوم موجب ابطال انتخابات می شود.

ب)برگزاری انتخابات بیش از یک روز:  در جدول ماده ۶ آئین نامه انتخابات  ( روز انتخابات) به کار رفته است نه روزها یا در مدت فلان روز. بنابراین با توجه به متن های حقوقی و قانون های جاری می بایست انتخابات با گذشت۲۴ ساعت به پایان برسد. ولی انتخابات اشاره شده در ۳ روز برگزار گردید که موجب ابطال انتخابات می گردد.

مطابق ردیف نهم و دهم  از جدول زمان بندی ماده ۶ مصوبه موسوم به آئین نامه انتخابات وزارت بهداشت آمده است ( روز انتخابات ) حال آن که در انتخابات مورد شکایت، با پایان روز، انتخابات بر خلاف آئین نامه پایان نیافت و در روز دوم برگزاری انتخابات بنا به اطلاعیه شماره ۲۳ کمیته انتخابات، ( پیوست۳) رای گیری به مدت ۳۰ دقیقه متوقف شد و سپس تعداد ۵۲۰ نفر به جمع رای دهندگان اضافه گردید( بر خلاف ردیف های ۸، ۹، ۱۰ جدول ماده ۶ آئین نامه انتخابات)، 

بنا به اطلاعیه مشترک کمیسیون و کمیته انتخابات که در روز شنبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۷ منتشر شد انتخابات به روز سوم ( شنبه ۲۵ اسفند تا ساعت ۲۳:۴۵  ) کشیده شد .

 با پایان روز سوم باز هم حد نصاب لازم برای رسمیت یافتن انتخاباتِ الکترونیک پس از مجمع عمومی ( اکثریت مطلق ۵۰% +۱ ) به دست نیامد ولی از سوی کمیسیون و کمیته انتخابات که هنوز به کار خود ادامه می داد، انتخابات خاتمه یافت و در روز یک شنبه ۲۶/۱۲/۹۷ بنا به اطلاعیه شماره ۲۶ کمیته انتخابات ( پیوست ۴)با تاکید بر این که آرای کسب شده به حد نصاب نرسیده است، نام اعضای هیئت مدیره و بازرسان اعلام شد. نادیده گرفتن رسمیت نیافتن انتخابات با به دست نیامدن اکثریت مطلق، و اعلام نام منتخبان هیئت مدیره و بازرس یک خطای اساس نامه ای است و موجب ابطال انتخابات.

ج)- هیئت رئیسه سنی تعیین نشد و برای گزینش هیئت رئیسه رای گیری شد که این خلاف آئین نامه است. کمیته انتخابات ماده ۶ و بند ۳ ماده ۱۲ را نقض کرد. گزارشی از کمیته انتخابات در مجمع عمومی خوانده نشد. زمانی که دکتر امیررضا رکن رئیس کمیته انتخابات و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی دندان پزشکی ایران که در جلسه حضور داشت برای پاسخ گویی به برخی از پرسش ها به پشت تریبون دعوت شد، گفت:

« من بنا نداشتم صحبت کنم. قبلاً هماهنگ نشده بود. بحث کمیته انتخابات کاملاً از بحث مجمع جدا است، بنابراین به احترام جمع یک گزارش می دهم از کارهای انجام شده… »

کمیته انتخابات در مجمع عمومی گزارش نداد. و خلاف آئین نامه تا اعلام نتیجه انتخابات به کارش ادامه داد. و در عمل نقش هیئت رئیسه موقت را بازی کرد.

د) تعداد اعضای رای دهنده در مجمع عمومی اعلام نشد و در عمل تعداد اعضای پیوسته ای که برای رای گیری ثبت نام کرده بودند( که در انتخابات الکترونیک همان اعضای مجمع عمومی شمرده می شوند) نامعلوم باقی ماند. نام این رای دهندگان در لیست نهائی می بایست ثبت می شد و در مجمع عمومی اعلام می گردید.

رئیس کمیته انتخابات در صحبت ۱۲ دقیقه ای شخصی اش، با بیان این که کمیته انتخابات ۲۱ اطلاعیه داده است و اکنون ۳ دقیقه بیش تر به شروع انتخابات نمانده است، ۵ بار تعداد اعضای ثبت نام شده را به طور غیر رسمی  ۴۲۰۰ نفر اعلام کرد.

 پس از پایان انتخابات ( ۲۶/۱۲/۱۳۹۷) تعداد اعضای پیوسته ای که حق رای داشتند ۴۷۵۲ نفر ثبت شد که ۵۵۲ نفر بیش از تعدادی است که در مجمع عمومی اعلام شد.

نامشخص ماندن تعداد رای دهندگان ( ثبت نام کنندگان در سایت که در لیست نهائی می آید) موجب مخدوش شدن رای گیری می شود. تفاوت بین رقم های اعلام شده توسط رئیس کمیته انتخابات و رئیس هیئت مدیره و آن چه در سایت انجمن آمده است خود گواه مخدوش شدن تعداد واقعی رای دهندگان است.

ه) دندان پزشکانی که عضو انجمن پیوسته انجمن نبودند در انتخابات شرکت داده شدند:

برابر ماده ۱۲ اساس نامه انجمن ( جامعه)  علمی دندان پزشکی ایران، مجمع عمومی از گرد همائی اعضای پیوسته انجمن تشکیل می گردد. در انتخابات الکترونیک، اعضای مجمع عمومی همان کسانی هستند که صلاحیت آنان برای شرکت در انتخابات الکترونیک احراز شده و برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند.

برابر بند ۲ ماده ۱۰ آئین نامه انتخابات، کسی عضو پیوسته انجمن شمرده می شود که « حداقل»  ۱۵ روز پیش از زمان برگزاری انتخابات، حق عضویت خود را به طور کامل و مستند به حساب انجمن پرداخته باشند.

در ماده ۶ آئین نامه انتخابات انجمن های علمی گروه پزشکی ( جدول زمان بندی برگزاری مجمع عمومی انتخابات) – در ردیف۸،  ۹ و ۱۰ تاکید می کند که: ۱۰ روز پیش از تاریخ انتخابات «  لیست نهائی» اعضای پیوسته انجمن توسط کمیته انتخابات می‌بایست به دبیرخانه کمیسیون یا نماینده دبیرخانه داده شود. روشن است که معنای لیست نهائی این است که در آینده به هر دلیلی نمی بایست تغییری در لیست داده شود. بنا به جدول ماده ۶ آئین نامه در روز انتخابات( پیش از شروع جلسه ) واجد شرایط بودن اعضای پیوسته حاضر در جلسه توسط کمیته انتخابات تایید می گردد. بنا براین کسانی می توانند رای بدهند که الف) ۱۵ روز پیش از برگزار مجمع عمومی حق عضویت خود را پرداخته باشند. ب) نام آنان در لیست نهائی وزارت بهداشت آمده باشد. ج) برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده باشند. د) ثبت نام آنان تایید شده باشد.

حال آن که دو روز مانده به انتخابات در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ کمیته انتخابات تصمیم گرفت ثبت نام عضویت در انجمن را تا ساعت ۱۶ روز ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ تمدید کند( اطلاعیه شماره ۱۵) . چنین کاری خلاف آئین نامه انتخابات است. و به معنای آن است که کسانی که در لیست نهایی اعضای پیوسته انجمن نبوده اند نیز می توانند در انتخابات شرکت کرده اند.

و) کمیته انتخابات با دخالت غیرقانونی و نقض آئین نامه بر انتخابات تاثیر گذاشت . هیئت رئیسه ای که می بایست در مجمع عمومی تعیین و مسئولیت ادامه کار را به عهده بگیرد، ( هیئت رئیسه سنی یا موقت) تعیین نشد و کمیته انتخابات که با پایان یافتن مجمع عمومی دیگر جایگاه قانونی پیشین را نداشت، خودخوانده در انتخابات دخالت کرد که اطلاعیه های آن گواه بر این امر است.

در مجمع عمومی انتخابات الکترونیک ۲۳/۱۲/۱۳۹۸ هیئت رئیسه موقت تشکیل نشد  و انتخابات بدون متولی و برگزارکننده باقی ماند. تشکیل نشدن هیئت رئیسه موقت بر پایه آئین نامه انتخابات، موجب ابطال انتخابات می گردد.

ز)- انتخابات، الکترونیکی برگزار شده بود و می بایست با به دست نیامدن اکثریت مطلق، انتخابات تجدید شود .ولی نتیجه انتخابات با اکثریت نسبی اعلام شد( مانند انتخابات معمولی) که خلاف آئین نامه است و موجب ابطال نتیجه اعلام شده می شود. 

آیرج کی‌پور
اسفند ۱۳۹۹

بدون دیدگاه

دیدگاه شما (لطفاً از Internet Explorer استفاده نکنید):

(اطلاعات شما نزد سایت محفوظ خواهد ماند)





*