چهار مجمع عمومی‌همزمان: انجمن های علمی و صنفی دندان پزشکی ایران

چهار مجمع عمومی‌همزمان
انجمن های علمی‌و صنفی دندان پزشکی ایران

شروع جلسه: ساعت ۱۶:۲۰ روز ۲۳/۲/۱۳۸۹

تعداد شرکت کننده نهائی: ۵۷ نفر

بنا به اساس نامه هیئت رئیسه را مجمع عمومی‌با رای گیری تعیین می‌کند ولی در این مجمع بر سر‌ترکیب هیئت رئیسه توافق شده بود. هیئت رئیسه توسط دکتر محمدرضا اعلام شد: دکتر حدادیان، دکتر افتخاری، دکتر حسین مرتضوی، دکتر حمید عادلی، دکتر مهناز صاحب جمعی، دکتر نیل فروشان، ( همگی از اعضای ICD)

در ابتدای جلسه دکتر طاهریان اعلام کرد:« بنا به نظر بازرس چون می‌بایست یک ماه بعد از مجمع عمومی‌نوبت اول جلسه نوبت دوم تشکیل شود بنا براین امروز نمی‌توان جلسه مجمع عمومی‌علمی ‌را برگزار کرد. بنابراین جلسه مجمع عمومی‌صنفی و فوق العاده برگزار می‌شود. »

گویا هیچ‌‌کدام از مسئولان انجمن که سالیان بسیار در انجمن ریاست کرده اند نمی‌دانستند که فاصله نوبت اول و دوم در مجمع عمومی‌چند روز است!!!

گزارش‌دهی هیئت مدیره را دکتر غلام‌رضا غزنوی رئیس هیئت مدیره به عهده داشت. گزارش بیش‌تر قصه گویی و درد دل بود تا گزارش کاری یک هیئت مدیره نهاد مدنی.

دکتر غزنوی: «این مجمع عمومی ‌و فوق العاده است. کمیته‌ای تشکیل شد با نظر پیش‌کسوتان. بعد از نشست‌های زیاد نظرخواهی توسط خبرنامه انجمن و نظرخواهی با سایت ایردن کردیم تا نظر ها را داشته باشیم. دستور جلسه اصلاح اساس نامه و اتخاذ تصمیم در مورد نام انجمن و مسائلی است که اشاره شد.

اتخاذ تصمیم در مورد شفاف سازی‌تراز مالی انجمن دندانپزشکی ایران است به طوری که با یک کلیک کردن وضعیت مالی انجمن را داشته باشیم.که این کار انجام شد. »

گزارش مالی را دکتر محمد رضا طاهریان عضو هیئت مدیره و مسئول مالی انجمن و مدیر عامل تعاونی دندان پزشکان ایران خواند. گزارش دکتر طاهریان برای کسانی که تاریخ انجمن را می‌نویسند و می‌خواهند بدانند ریشه انحراف‌های انجمن در کجا است، درس آموز است.

 دکتر طاهریان: « گزارش مالی تهیه نشده و ما از این به بعد گزارش مالی را چاپ می‌کنیم. » وی پس از ریختن آب پاکی روی دست هر چه کنش‌گر مدعی پاک زیستی و قانون مداری و اخلاق و غیره است، برای پر کردن زمان تعیین شده کانال‌های فرعی باز کرد و گفت:

« اما بحث بر سر این است که با توجه به بخش خصوصی، نقش NGO ها افزایش پیدا می‌کند. در برنامه پنجم توسعه قرار است نقش NGOها زیاد شود. باید خودمان را ارتقاء بدهیم. بحث تغییر اساس نامه با چنین انگیزه‌ای بوده. اشتباهی در دادن اطلاعیه بوده که نمی‌توانیم علمی ‌را برگزار کنیم.

دکتر افتخاری: این جلسه درست است که مربوط به اساس نامه است. ۷ نفر در کمیسیون بودند. بررسی هه جانبه‌ای طی ۵ جلسه انجام شد. به مناسبت این که در پنجاهمین سال عمر خودمان هستیم ا کسانی که کم‌تر نامشان آمده ذکر خیری بکنیم.

جلسه ۱۰ نفری داشتیم. آن چه به دست آورده ایم ثمره یک کار گروهی بوده و هیچ کس نمی‌تواند بگوید ثمره وی بوده است.

مساله اساس نامه : خلاصه موضوع ۲ مطلب است. یکی تغییر نام، دوم تشکیل شورای عالی به نحو موثرتر. شورا در جهت همکاری و مشاوره به هیئت مدیره است. قبلن هم داشتیم که کامل‌ترین آن در زمان دکتر عاملی بود. حق این بود که اساس نامه صورت مطلوب در اختیار همه قرار گیرد ولی به علت ذیق وقت نشد. پیش نویس جامعه علمی‌دندان پزشکی ایران بسیار الگوی مناسب و خوبی است. با تلفیق اساس نامه های دیگر که در کشور ما وجود دارد.

اگر مایلید این دو موضوع مورد اظهار نظر قرار گیرد. آن‌چه که الان صحبت است و به رای گذاشته می‌شود تبدیل انجمن به جامعه و شورای عالی است.

دکتر غلام عباس مرتضوی: ‌ترکیب هیئت مدیره که مرکب از ۹ نفر که انتخاب می‌شوند بعلاوه روسای تخصصی که ۲۱ نفر می‌شوند که مجموعه هیئت مدیره می‌شوند. که آن هم جزو تغییرات اساسی است. افتخاری، رکن، طاهریان، دلورانی، فراست، تاجرنیا، مرتضوی وقت صرف کردیم برای این کار. نظرات جمع آوری و در شورای عالی مطرح شود.

دکتر طاهریان: با توجه به این که جامعه دندان پزشکی ایران منحل نشده است، ما چنین پروسه ای طی نکرده ایم. ثبت شرکت ها این را رد می‌کند. بهتر است مسکوت بماند. شورای عالی در اساس نامه انجمن نداریم. شورائی که بتواند هیئت مدیره را به چالش بکشد، بحث دیگری است.

دکتر افتخاری: این جامعه علمی‌دندان پزشکان است و تعرضی با آن چه بوده است ندارد. ثبت شرکت‌ها از نظر حقوقی هیچ اشکالی ندارد.

دکتر صاحب جمعی: در زمانی که این جا به انجمن تبدیل شد اگر رسمی‌ نبوده از نظر ثبت شرکت‌ها رسمی‌ نخواهد بود.

دکتر غلام عباس مرتضوی: لزومی ‌نداره آن طور که دکتر طاهریان توضیح داده، ضرورتی ندارد که درخواست شود. فقط تایید همکاران را می‌خواهد.

دکتر فرزنه خو ( اصفهان): یادی از دکتر تاجر نیا که از خداوند استخلاص ایشان را خواهانم. بحث اسامی ‌یکی این است که در ثبت شرکت‌ها ثبت شده است یا نه. باید دید از کجا مجوز داده شده است. اگر قرار است تغییری باید انجام شود و غیر سیاسی عمل شود، به لحاظ بار سیاسی که دقت بیش‌تر شود.‌ ترکیب هیئت مدیره است. خوب روسای انجمن های تخصصی این جایند در حالی که از استان ها نشد بیایند. در حالی که اسم آن انجمن دندان پزشکی ایران است. جائی باید برای شهرسان ها گذاشت.

دکتر طاهریان: همین الان ۴ نفر از شهرستان‌ها در هیئت مدیره هستن. مشکل این است که بعضی از همکاران که در شهرستان ها هستند اصلن در مجمع شرکت نکردند.

دکتر سید حسین مرتضوی: سه مسئله در مورد تغییر مطرح شد. اولی مهم‌ترین است. تغیییر نام است. مکاتبات بین المللی ما IDA  است. که همان جامعه می‌شود. در ایران جامعه مهندسی وجود دارد، جامعه جراحان که زیر مجموعه هائی دارد به نام انجمن. انجمن پاره ای از جامعه است. انجمن دندان پزشکی ایران وارٍث یک وضعیت …است. پولی که دولت دارد به انجمن ها می‌دهد نشانه این است که دلش می‌خواهد این باشد. پیشنهاد صریح من است. ما چاره ای نداریم. باید نام به جامعه تبدیل شود. هیئت مدیره‌های تخصصی انتخاب شده‌اند که به این جا می‌آیند. برای جلوگیری از اختلاف باید این باشد. این قدمی ‌به جلو است.

دکتر غرنوی: خواستم اشاره‌ای بکنم راجع به مطالب نظر بدهیم. تصویب شدنش موکول به نظر وزارت کشور است. این کمیته مطالبی که داشت مطالبش در هیئت مدیره به تصویب نرسید. این‌ها امروز پیشنهاد را به رای می‌گذاریم.

دکتر آخوندان( بازرس): (با اعتراض) در مجمع آمده گزارش بازرس، شما گزارش ندادید.

دکتر غزنوی: بسیار خوب.

دکتر غلام عباس مرتضوی: در هیئت مدیره آقای دکتر جهان گیر نژاد هستند که ساکن اهوازند. ممانعتی برای شرکت شهرستان ها وجود ندارد.

دکتر حمیدرضا عادلی نجفی( رئیس ICD ): ضرورت تغییر اساس نامه، در شورای عالی متناسب با نیاز‌های به روز ما بود. بدون تخصصی‌ها بسیار کم و کاستی داشت. برای این اساس نامه زحمت زیادی کشیده شده است. جامعه در بر گیرنده کلیه فعالیت های علمی ‌و صنفی است. به هر حال مایل هستیم اسم انجمن به جامعه بر گردد.

شورای عالی که در سال های ۶۰ تصویب شد، نقش مشورتی نداشت، نظارتی داشت. مشورت فایده ای نداشت. بنابراین ما پیش بینی کردیم. من با آمدن نام پارلمان موافق نیستم. این شورای عالی شرح وظایف دارد.

ماده ۲۸ ماده ۲ می‌گوید مشورت. عذر می‌خواهم. مشورت می‌کنند کار خودشان را می‌کنند. مجمع عمومی ‌را چه کسی کنترل می‌کند. همین اعضاء .

در مورد‌ ترکیب هیئت مدیره: هیئت مدیره بی سر و دم نمی‌تواند باشد. اگر تعداد را بگیریم ۵۰ نفر اصلن نمی‌شود.‌ ترکیب مهم است. فکری باید کرد. آن فکر آماده نیست. ریاستِ شورا را ادواری کرده است. به چه صورتی باید باشد؟.

دکتر حدادیان: معتقدم الان روی تغییر نام انجمن به جامعه حرف نزنیم. فعلن در مورد شورای عالی بحث نشود. تبدیل به صحبت  شود.

دکتر علوی: ( مشهد) می‌خواستم گله کنم. کاش این اطلاعات را قبلن به ما می‌دادند که مطالعه کنیم. آیا شاخه تهران شاخه ای از انجمن دندان پزشکی ایران است.

دکتر شریعت( ارومیه) از افتخارات ما دندان‌پزشکان است که جامعه دندان پزشکان ایران را داریم. می‌خواهیم جامعه علمی‌ دندان پزشکان ایران را داریم می‌شود Idas. نمی‌شود فردا بگوئیم ۵۱ – مین است چون ادامه اش نیست.

دکتر افتخاری: مشکلی نیست. به هر حال استمرار فعالیت قبلی است.

دکتر پایدار(رئیس شعبه فارس) اساس نامه را همین الان دیدم. بهتر بود کپی این اساس نامه به شهرستان‌ها ارسال می‌شد که لااقل نظر مشورتی آن ها گرفته می‌شد.

در ارتباط با هیئت مدیره : ماده ۳۰ تبصره یک می‌گوید: « در صورت انتخاب هر یک از روسای انجمن های علمی‌عضو انجمن در مجمع عمومی‌نایب رئیس انجمن به عضویت هیئت مدیره در می‌آید.».

من فکر می‌کنم شاید ۱۰۰۰۰ نفر در تهران باشند. بقیه در شهرستان است. وقتی ۱۲ نفر تخصصی عضو هیئت مدیره می‌شوند منصوب شده اند. دیگر نیازی به انتخاب نیست. حق شعبه در نظر گرفته نشده است. بهتر است استان های نزدیک جلسات مشترک داشته باشند از هر کدام یک نماینده در هیئت مدیره عضو باشند.

 در ماده ۳۴ قید شده« رئیس جامعه فقط یک دوره و نواب رئیس، دبیر و خزانه دار بیش از دو دوره متوالی نمی‌توانند در هیئت مدیره سمت داشته باشند».

فکر می‌کنم اگر کسی زحمت می‌کشد، وقتی نیاز وجود دارد فورن محدود کنیم یک دوره به نظرم همه جا دو دوره است.

دکتر افتخاری:  اساس نامه ای که اشاره می‌فرمائید بعدن بررسی خواهد شد.

هیئت اجرائی در دوره هفتم به وجود آمد. هیئت اجرائی کارهای اجرائی را انجام می‌دهد. جانشین هیئت مدیره نبود.

دکتر عباس دلورانی: ۲۵۰۰ نفر دعوت شده اند. صد نفر نیامده است.این مشکل مااست. می‌گویند اساس نامه را جور کردید حالا گله می‌کنید. ما اعلام کردیم که بیائید این جا بررسی کنیم. از ۱۱۰ نفر دعوت کردیم. ۳۰ نفر آمدند. شاخه تهران اصلن قیم نیست. مشکل ما اسم نیست. توی سایت ما از همه خواستیم هر نظری دارند بدهند. هر کدام از این واژه ها ، جامعه، انجمن … مفهوم جامعه مناسب‌تر است.

دکتر آخوندان: نکاتی را می‌خواستم بگویم. اولاً با کلمه جامعه مخالفتی نیست. شورای عالی. من به عنوان بازرس مخالفت کردم. من از انتخابات حمایت کردم. با انتصابات مخالفم. ما NGO هستیم. روسای دانشگاه ها بیایند که چه‌کار کنند. پیش‌کسوتان، اساتید بیایند ولی مجلس سنا درست نکنیم. من همیشه از این که بالا سر هیئت مدیره چیزی باشد مخالفت کردم. ما NGO باقی بمانیم.

دکتر امیر پاک زاد: (یزد) فرمودید شهرستان ها در جریان بودند. ما که نبودیم. خوب بود که در مجمع عمومی‌۵۰ نفری می‌آمدند بنشینند و در اساس نامه دو تا عنوان مطرح شده است. اطلاع رسانی می‌توانست بهتر انجام شود. پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است تغییری صورت بگیرد شهرستان ها در جریان قرار گیرند. همه در شورای عالی نماینده دارند جز انجمن دندان پزشکان عمومی‌ایران. جا دارد یاد کنیم از دکتر تاجر نیا که انشاء الله هر کجا هستند تنشان سالم باشد.

دکتر غلام عباس مرتضوی: این که بگوئیم جامعه شاخه تهران صورت خوشی ندارد. تشکیل شورا که جناب دکتر‌آخوندان گفته سابقه دارد و شورای عالی در حال حاضر وجود دارد به تصویب هیئت مدیره رسیده و دارد کار می‌کند.

در زمینه این که این یک جامعه سراسری است، تاریخ‌چه مختصری در هفته نامه پزشکی امروز چاپ شده و برای همکاران جوانمان خالی از لطف نباشد( ۱۵ اردی بهشت). بقیه نظرات جمع آوری می‌شود. اطلاع رسانی ضعیف بوده. اطلاع رسانی کافی نشده است.

دکتر محمد حسین ارگانی( بازرس) : گرامی‌ می‌دارم یاد آقای دکتر عباس گودرزی بازرس قبلی که علیرغم مشکلات خاص با بیماری لاعلاج باز در انجام امور محوله تلاش می‌کرد. اسنادی را تقدیم کردیم. قرار شد هیئت مدیره مصوب بکند، ما اسناد را بررس کنیم. من منتظر هیئت مدیره ماندم. فضای پر التهابی بود و هر حرکتی سوء تعبیر می‌شد. اختلاف ها باید به رسمیت شناخته شود. من‌تردیدی ندارم که هیچ مانعی در این کار نبود. قرار شد مدارک در هیئت مدیره تصویب شود و بعد من اسناد را بگیرم. همیشه نقاط ضعفی وجود دارد. نیت تمامی‌همکاران این است که گره از کار فروبسته کار دندان پزشکی باز کنند. بیکاری و کم توانی همکاران جوانان ما، مسائلی است که ما باید به آن توجه کنیم. هر جریانی که می‌خواهد در جریان دندان پزشکی قرار بگیرد باید در جریان کار جوانان قرار گیرد.

پیش‌کسوت ها، اساتید محترم قدمشان به روی چشم مااست. همکار دندان‌پزشک من می‌خواهد ازدواج کند. سیستم دندان پزشکی باید بازتاب آمار دندان‌پزشکی کشور باشد. با بیش‌ترین جهت با این تعداد همکاران که در سالن ها وجود دارند چه‌قدر می‌تواند ضمانت اجرائی داشته باشد.

دکتر فراست: در مورد اطلاع رسانی، علاوه بر سایت، نامه به همه رسیده بود. در فلایر کنگره هم قید شده بود. جای تاسف است که همکاران حضور نداشتند. بالا‌ترین رکن تمیم گیری هیئت مدیره است. شورای عالی انتصاب توسط هیئت مدیره می‌شود. انتصاب نمی‌تواند نقش نظارتی داشته باشد. با توجه به این که جمعیت حاضر در سالن چون تعداد کم است و پیشنهاد می‌کنم هیئت موظف کند در جلسه دیگری به مسائل رسیدگی شود

دکتر افتخاری: نظر ما این است که در جلسه دیگری انشاءالله مطلب را بررسی خواهیم کرد.

دکتر گرم چی: (اردبیل) جمع شدیم در مورد اساس نامه یکی در مورد تغییر نام، تغییر نام زیاد مسئله مهمی‌ نیست. زمانی که جامعه تشکیل شد انجمن های تخصصی وجود نداشتند. آخرین انجمن، انجمن دندان پزشکان عمومی ‌بود. یک انجمن ایجاد شد. انجمن دندانپزشکی ایران احتیاج پیدا کرد ارتقای سطح پیدا کرد. اگر الان راجع به اساس نامه صحبت شود نظر شخصی است.

دکتر بهزاد فرخ زاد: بحث ها را شنیدم. این جا یک مجمع حقوقی است. اگر ماده ۱۸ اساس نامه را مطالعه کنید همه صحبت ها باطل می‌شود.« ماده ۱۸ را می‌خواند» . ما این جا جمع شده ایم یک چیز جدید تشکیل بدهیم؟. امروز بر اساس ماده ۱۸ یک چیز جدید تشکیل می‌دهید. هیئت موسس نوشته اند طی ۶ ماه تغییر را انجام می‌دهند. پس باید انجمن را منحل کنند. مسائلی که مطرح شد مستند حقوقی ندارد.

دکتر محمد علی افتخاری: کاملاً صحیح است. نقص حقوقی و اجرائی دارد.

دکتر میترا میرمحمدی: چه فاکتور ها و عواملی باعث شده شما به فکر تغییر بیفتید.؟ خواهش می‌کنم در رابطه با مشکلاتی که دارید بفرمائید تا مشخص شود چرا به فکر این تغییر افتاده اید.

دکتر طاهریان: ما به مشکلات این انجمن آگاهیم. بحث NGO ها مشکل است. بحث بر سر این نیست که یک سری مسائل آرمانی را مطرح کنیم. شهرستان ها به هر حال شعب هستند. زحماتی که هیئت مدیره کشید، ولی همکاران شهرستانی به هیئت مدیره نیامدند. شورای عالی برای آن بود که که شورای عالی نقش داشته باشد. و همکاران شهرستانی نقش داشته باشند. بحث آرمانی نکنیم. بحث حقوقی بکنیم. انگیزه ما از تغییر مشکلاتی بود که هیئت مدیره داشت.

دکتر علوی: می‌خواستم پیشنهاد بدهم شورای عای نظام پزشکی به صورت مجمع عمومی‌همگانی از تمام تهران دعوت کنند آن جا جمع شوند شورای عالی. این دو روسای دانشگاه وارد شورای عالی شوند.، استقلال NGO ها به خطر می‌افتد.

دکتر حدادیان: «مجدن پیشنهاد می‌کنم کلمه جامعه را پیشنهاد بدهیم. »

در ساعت ۱۸:۰۵ بلافاصله پس از صحبت دکتر حدادیان، رای گیری شد و کلمه جامعه به تصویب رسید.

دکتر حدادیان: « هیئت مدیره موظف است اساس نامه را مجددن بررسی و برای شهرستان ها ارسال شود و بررسی کاملی شود. با نظر خواهی به جای بهتری می‌رسیم»

دکتر غزنوی: «از نماینده محترم وزارت کشور تشکر می‌کنم که نکاتی را اشاره کردند که ممکن است نکاتی در تغییر اساس نامه باشد که در آن جا دچار مشکل شود. اگر مایلید یک نسخه به وزارت کشور و بهداشت فرستاده شود.

تمام افرادی که صاحب نظر هستند منجمله انجمن دندان پزشکان عمومی‌را دعوت کردیم که از نظرشان آگاه شویم.

نکته آخر: دکتر ارگانی که صاحب سبک قشنگی هستند، در انجمن همیشه باز بوده و مصوبات که در دفتر در اختیار ایشان بوده به علت مسافرت ایشان یا علت های دیگر نوانسته اند…»

دکتر توکلی: (نماینده وزارت کشور) «نظر نماینده وزارت کشور به جااست ولی بگذارید نظرات جمع شود بعد.

جلسه مجمع عمومی‌در ساعت ۱۸:۱۵ پایان یافت!

در حاشیه:

*قرار بود چهار مجمع عمومی‌با هم برگزار شود:۱) مجمع عمومی‌انجمن علمی، ۲)مجمع عمومی‌انجمن صنفی، ۳)مجمع عمومی‌فوق العاده انجمن علمی، مجمع عمومی‌فوق العاده انجمن صنفی!!! بی خود نیست که می‌گویند هنر نزد ایرانان است و بس.

*توی مجمع عمومی‌بود که هیئت مدیره فهمید فاصله زمانی دو مجمع در انجمن علمی‌چقدر است!!

*بازرس انجمن خواهان گزارش مالی شد آن هم در مجمع فوق العاده. هر چند می‌گفتند این مجمع عادی انجمن صنفی هم هست و می‌شود!!دکتر طاهریان هم که گفت: گزارش ندارم و بازرس هم ایراد نگرفت.

*اگر فعالان کنگره به مجمع می‌آمدند تعداشان بیشتر از شرکت کنندگان مجمع می‌شد.

* تعداد کل شورای عالی انجمن و هیئت مدیره انجمن بیش‌تر از ۵۷ نفر می‌شود!!

*من این گزارش را با حذف برخی قسمت های آن در اختیار همکاران قرار دادم. امیدوارم به بادافره این گناهم نگیرند.

۲۵/اردی‌بهشت ۱۳۸۹
آیرج کی‌پور

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاه شما (لطفاً از Internet Explorer استفاده نکنید):

(اطلاعات شما نزد سایت محفوظ خواهد ماند)





*